woensdag 27 juni 2012

Computervoeding gebruiken voor uw autoversterker



Uw autoversterker, thuis ook van voeding voorzien


Als u ooit uw subwoofer thuis zou willen afspelen is het dus mogelijk om uw voeding te verkrijgen door een simpele computervoeding, Want deze levert namelijk 12+ Volt.

Om alles overzichtelijk te houden hebben we hier een schema hoe u het als volgt zou moeten doen.
Voor de veiligheid moet u alle kleuren draden bijvoorbeeld geel, alles bij elkaar aansluiten zodat u een dikke draad per kleur krijgt.

Het is slim om de draden per kleur alles bijelkaar aan te sluiten zodat je minder weerstand in uw draden hebt en dat zorgt natuurlijk ervoor dat de boel niet te heet word, als gevolg van brand!

Nu heeft u dus, een dikke bos van gele draad, zwarte draad, rode draad, en een draadje groen.
Ten eerste hebben we niks aan de rode draad omdat dit 6+ Voltage heeft, Dus de rode draad gaan we niet gebruiken.






Versterker met computervoeding


De gele draad sluit u aan op uw +12 V versterker ingang en koppelt u eentje door naar de remote van de gele draad.

En dan sluit u de zwarte draad (ground) aan op uw - ingang van uw versterker.

De voeding gedeelte is nu klaar, maar als u nu de computervoeding in het stopcontact doet zal er niks gebeuren, dus er moet nog iets gedaan worden en dat is dus de groene draad.

Verbind de groene draad ( er is er maar eentje van ) met een wellikeurig zwarte draad en/of zet daar tussen een schakelaar om uw computervoeding aan of uit te schakellen.

Let op! het is ook mogelijk om computervoedingen parallel met elkaar door te schakelen, Dit geeft als voordeel dat u meer ampere's krijgt en dat zorgt ook zeker voor een goede geluidskwaliteit.
Zware versterkers voor thuis is dus mogelijk met meerdere parallel geschakelde computervoedingen.


Tags: Hoe sluit ik me subwoofer aan in mijn auto mtx hifonics crunch rockford fosgate steve maede condensator farad omvormer auto geluid installatie systeem bass bas trillen vooruit kapot achter ruit car tuning audio tuning tulpkabel defect versterker doet hetn iet meer gain instellen level

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Oké nu heb ik een voeding van 500W gepakt en heb alle stekkertjes eraf geknipt. Heb alle gele kabeltjes aan elkaar gebonden en alle zwarte kabeltjes aan elkaar gebonden. Volgens mij moet ik dus de bundel zwart en de bundel geel straks op de voeding aansluiten.

Met welke zwarte kabel moet ik nu de groene verbinden? Met een zwarte van de voeding zelf?

Verder zijn nu nog de volgende kleuren over:

Paars
Oranje
Blauw
Wit
Rood
Grijs
Bruin

Moet er ook iets met bovenstaande kleuren gebeuren?

Alvast bedankt!

Unknown zei

Er zit als goed is nog een groene kabeltje bij je bos, Er moet er maar 1 groene tussen zitten, en deze kan je aansluiten met een wellikeurige zwarte kabel, je kan er zelfs een schakelaartje tussen doen om je voeding in en uit te kunnen schakelen terwijl de stekker in de stopcontakt zit.

kijk anders dit filmpje, er word goed uitgelegd hoe het precies moet. : http://www.youtube.com/watch?v=POADeT_Tga4

Anoniem zei

Ik heb op mijn versterker een din ingang en battery gnd en back up +8 wat moet ik doen op hem met een pc voeding aan de praat te krijgen

Bedankt

Unknown zei

hallo ik had een vraagje ik zag dat jij ooit een verhaal had geschreven van hoe je een computervoeding op een autoversterker moet aansluiten, nu weet ik dit wel maar was mijn vraag hoe kan je 2 voedingen tegelijktijd aansluiten zonder dat de boel in de fik vliegt want dat zal een beetje zonde zijn van mijn pioneer mono blok XD

Unknown zei

De gele draden van alle voedingen dus ook de 2e voeding bij elkaar aansluiten.
Hetzelfde doen met de zwarte - Draden en de 2 voedingen gaan samen werken.
Zodra je de 2e voeding in de stopcontact doet terwijl de andere al aan staat krijg je dus meer vermogen (W).

Je kan dan de voeding vermogens (W) per voeding allemaal bij elkaar optellen en dan weet je de maximale vermogen van de 2 voedingen werkend bij elkaar.
Dit wil je zeker doen omdat je een zeer zware versterker hebt.

Als je versterker meer vermogen opneemt dan de computer voeding aan kan zal de computervoeding zichzelf altijd uitschakelen met een Ampère beveiliging, Je hoort dan ook een duidelijke klik.
Als dit bijvoorbeeld gebeurd is er niks aan de hand, je doet dan de stekker uit en weer in en de voeding zal zich weer resetten.

Succes!

Unknown zei

Je moet de Gele draad en de rode draad bij elkaar verbinden, deze twee vormen samen de + met 8V inplaats van 6 en 12v. En voor de min kan je gewoon de zwarte draad alsnog gebruiken.

Dus nogmaals: De Gele draad en Rode draad bijelkaar zorgt voor een voltage van +8 Volt.

Succes!

Unknown zei

Ja maar ik had gelezen dat je pc voedingen niet parallel aan elkaar kunt zetten dus je kan niet zomaar ff 2 of 3 voedingen aan 1 versterker hangen. Daarom dacht ik straks vliegt dadelijk die voedingen in de fik als ik ze met elkaar verbind aan die versterker.

Unknown zei

Jawel, de versterker zal zijn benodige stroom pakken en de rest weer terug sturen naar de min.
Er zal echt niks gebeuren als alle plussen en minnen van alle voedingen bijelkaar naar de versterker heen gaat.
Alle voedingen gaan dan juist samenwerken en worden per stuk allemaal minder belast, en kans op hitte en brand word dan ook heel klein.

Mocht je toch heel onzeker zijn kan je een draadloze aan/uit stekker kopen dat je van een afstandje aan uit kan doen.
Mocht er iets (wat niet gebeurd) fout gaan kan je direct draadloos de stekker unit uitschakelen.

Unknown zei

http://youtu.be/4IagzbQin4g

Unknown zei

Hallo b plus wat voor kabel moet ik gebruiken

jeffrey zei

Ik ga het straks ook proberen met een voeding van de pc naar de versterker endan 2 speakers spanningsslof er tusse en knalle met die hap hoop dat het lukt voor vragen kan ik hier terecht?

Unknown zei

Maakt niet welke 'zwarte' kabel, Want (alle) zwarte kabels dienen namelijk als massa.

Unknown zei

Dat klinkt makkelijk zeg. Blij dat ik dit gevonden en gelezen heb. Heeft iemand anders van de lezers al goede ervaring ermee?

Anoniem zei

Hallo,

Ik heb een vraag als ik nu me bass aanzet hoor ik in de voeding op de beat gg gg gg (zoiets) is dit erg/ gevaarlijk of kan ik gewoon door gaan met muziek luisteren op de bass ?
MVG marco

hajolo zei

Om mijn computervoeding staat o.a. +12V(1) 14A en +12V(2) 10A mag je dan toch alle gele draden verbinden? mvg Hajolo

Tollymaster zei

Ja, gewoon alles verbinden hij verdeeld alle Ampères van de gele draad groepen. Succes